We did it!!

30 januari 2010 - Rangoon, Myanmar

Na een hectische week van de doctoraatsverdediging en receptie van Stef, inpakken en verhuizen en sjeezen tegen de tijd in, zijn we eindelijk op weg...
Gisterenmorgen vroeg uit de veren (4u!), richting Schiphol (merci tante Ria en nonkel Noel voor de schitterende taxi-service!), geen files zoals voorspeld, nog een laatste goeie koffie met croissants, een gelukkig vriendelijke madam ad check-in die zo vriendleijk was maar 1 fietsdoos te wegen (de andere nog rap volgestopt met kleren ;), geen vragen over ons one-way ticket, even twijfel of fietspedalen wel in handbagage thuis horen.... No problems, no worries dus, het loopt hier voorlopig op (fiets)wielekens :-D

We zijn deze morgen vroeg zonder enig probleem gearriveerd in Yangon, Myanmar. Alle bagage was mee, de fietsen zijn nog in goede staat, de kruiers van ons hotelleke hebben alle moeite vd wereld gedaan om onze fietsdozen en al onze bagage in een aftands bestelbusje te proppen en te duwen en ons heelhuids in het hotel te krijgen. Bekijks genoeg id luchthaven, met die 2 grote dozen.
We hebben nog een beetje last van jetlag, na 3 keer ontbijten hb we deze namiddag (ergens midden in de nacht onze tijd) wat gecrasht in ons beddeke... al een eerste wandeling gemaakt door Yangon en de sfeer wat opgesnoven. Om de hoek hebben we hier al romantisch met zn tweetjes langs  de lokale scheldekaaien gekuierd... We moeten ons wel dringend een parasol kopen, want dat is hier blijkbaar de gewoonte als je als koppeltje morantisch wil doen :-) Het is allemaal nog wat irreeel en even wennen om nu ineens in slippers en t-shirt te kuieren bij 30 graden celsius. Mag er voorlopig nog niet aan denken om in dit weer een berg te moeten opfietsen. We gaan op ons gemakske wat acclimatiseren, de fietsen blijven voorlopig proper ingepakt in hun doos:-) Buiten de riksja`s (fietstaxis) zie je hier ook zo goe als niemand op de fiets, vreemd vonden wij... Al snel bleek waarom, fietsen is in Yangon namelijk door de overheid verboden voor de lokale mensen. Voor buitenlanders gelukkig niet, anders hadden we een klein probleem ;-)
Yangon is vrij rustig voor een Aziatische stad, toeteren met de claxon is hier ook verboden (maar daar klagen we zeker niet over), maar het is ook weekend, natuurlijk. Vanavond onderweg op een klein krukje langs straat nog een taske thee gedronken bij Nilla, en 2 vrijwilligsters hier en onze eerste woordjes Myanmarees geleerd, altijd lachen.
Ondertussen is het mij ook al duidelijk dat met 2 reizen toch ook wat meer tijd gaat vragen dan alleen, dat je meer moet overleggen en overeenkomen (elk heeft zijn gedacht en voorkeuren), maar het is ook superfijn natuurlijk om hier samen te zijn. Morgen gaan we al eens kijken of we onze geboekte vlucht nr China een weekje kunnen verschuiven, zodat we hier wat langer kunnen blijven, het is een groot land en ons moeten haasten is het laatste waar we zin in hebben... Langer blijven dan je visum geldig is, blijkt geen probleem te zijn, wel een boete betalen, maar dat valt goe mee...
Overmorgen avond nemen we hoogst waarschijnlijk de bus nr Mandalay (eerst dachten we de trein te nemen, maar omdat die government-owned is en we hiermee dus veel geld betalen dat naar het regime gaat, hb we dat plan snel overboord gegooid. De fiets meenemen op de bus blijkt geen probleem, ole. So far, so good dus...
De reismood en het reisritme moet nog een beetje komen, maar we zijn goed op weg ;) Het is zalig om hier te zijn, het moment dat we de luchthaven buitenwaren en ih aftandse busje hobbelden, voelde het goed, lekker laidback, zo hoort het te zijn,he.

Hopelijk lukt het nu om dit te posten.... Op onze blog geraken lukte eerst niet, `access denied` :( Maar Zaw Zaw hier kon er een mouw aan passen en het systeem omzeilenm de achterpoortjes, he. G-mail werkt alvast goed hier...
Stel het goed daar allen in de kou in Belgie, we zullen voor jullie een kaarske branden in de pagode morgen. En tot in Mandalay!

Groeten van de kiekens (voorlopig nog niet op de velo) uit Yangon!

Fotos volgen nog, maar voorlopig lukt dat hier niet...

1. Inge:
    Mingalaba (ofte goeiedag),

Wij zijn sinds gisteren ook terug veilig en wel de Belgische bodem ah exploreren (na een serie avondmalen ;)). De jetlag valt mee, maar terug echt brood/croissants en koffie kunnen zo heerlijk smaken als ge die een maand hebt moeten ontberen!
    En terug snel internet!
    Steven bibbert uit zijn kleren, deze week nog 45 graden gehad, dus nu vallen die paar graden boven nul een beetje tegen, al zijn we blij dat het niet onder nul is :)

Veel plezier met het rondtoeren (met velo id handbagage :))
  2. vandecasserie willy:
    30 januari 2010
    Pa Jef is in Vladslo belandt en om de auto gekomen , jullie bericht hier gelezen en zeer tevreden dit te lezen;
    Groetjes uit Vladslo en tot nog eens
    Zijn benieuwd naar jullie eerste fotos.
  3. Sylvie Michielsens:
    30 januari 2010
    30 graden! Ik ben jaloers!! Wij hadden hier gisteren -17 graden... Geniet ervan!
  4. Lotte:
    Grappig dat jullie al direct de eerste dag jullie plannen gewijzigd hebben, maar groot gelijk vind ik; lang reizen moet ge op uw gemakske doen anders wordt ge horendul :-)).
    Leuk trouwens om jullie belevenissen te kunnen volgen (met kaart en al!)! En, uit ervaring weten we dat het echt wel fijn is om wat reactie op je blog te krijgen, dus... bij deze!

heeeel veel plezier ginder!!
    Lotte
  5. Yves:
    30 januari 2010
    Jullie stoppen met werken en hebben vollenbak vakantie, terwijl ik net hier in Zweden begin te werken en mijn vakantie er dus op zit. M.a.w. 'k ben toch wel een bikke zjaloes. Geniet er dus maar dubbel en dik van, maar vergeet af en toe niet een proper onderbroek aan te trekken (of evt uw vuile binnenstebuiten aan te doen, kwestie van was te sparen ;-)
    Fietst ze!
  6. Tilde:
    31 januari 2010
    Hier heeft het weer gesneeuwd!
    Wij kunnen ons niet meer inbeelden hoe het voelt om boven de nul graden te gaan, geniet van het weer... :)
  7. Suzy:
    31 januari 2010
    Eindelijk vertrokken! Heel erg blij voor jullie. Go with the flow! En kijk tussendoor ook eens naar die mooie exotische bloemenpracht ;-) Het moeten niet altijd middenoortjes zijn of eindtermen...
  8. rita:
    Ga ervoor en profiteer ervan want het gebeurd maar 1 keer in jullie leven, daar de reizen die volgen niet hetzelfde zijn als de 1ste samen.
  9. Cleo:
    31 januari 2010
    Haha, dag 1 en vlucht al verzet, goe bezig!!! Blijf maar weg zolang je kunt, Belgie zal echt niet weglopen ;).
    En remember, whatever doesn't kill you, it makes a good story!!
  10. Ine:
    Hey Leen,

Super dat jullie eindelijk vertrokken zijn. Geniet er maar met volle teugen van. Wij zijn net terug uit het snikhete Argentinie en na een paar daagjes bibberen toch al weer geacclimatiseerd. De volgende reis al aan het plannen :)

Afrogroetjes
  11. Marina Cools:
    31 januari 2010
    Blij te lezen dat jullie goed zijn aangekomen - is toch een goede uitvinding zo'n blog.
    Hier heeft Koning Winter weer zijn intrede gedaan : het heeft gesneeuwd en ze voorspellen nog meer sneeuw.
    Het fanfareWE is super verlopen , de "kar" was een enorm succes : ze willen in het vervolg niets anders meer ! geef ze ze vinger en ...
    Allé tot de volgende en succes op de bus met al jullie gepak.
  12. Vokke en moeke:
    1 februari 2010
    We zijn heel blij dat ons zeuneke en schoondochterke veilig en wel zijn aangekomen in het verre oosten. Nu kunnen de vokke en de moeke terug met een gerust hart slapen.

Op tijd gaan slapen vanavond en niet vergeten de tandjes te poetsen he.
  13. Carole:
    2 februari 2010
    Tof dat jullie heelhuids aangekomen zijn, samen met de bagage (is ook belangrijk, hé).
    Ik kan nu al lezen dat jullie je prima amuseren en al 100% aan het ont-stressen zijn. Geniet er maar van, weg met alle tijdsdruk. Groot gelijk!
    Ben al benieuwd naar jullie volgend verslag...
  14. L.Teen & P.Nol:
    2 februari 2010
    Hee Stef en Leen, blij dat jullie goed zijn aangekomen. Super leuk om jullie wedervaren te lezen. Geniet van het avontuur en blijf ons besprenkelen met enthousiasme en zon. We hebben het nodig want het is hier druilerig en bibberkoud.
    Kijken uit naar de foto's en jullie volgend verslag.
  15. nonkel Frans en tante Cecile:
    2 februari 2010
    we zijn heel content dat jullie goed aangekomen zijn. zondag hebben we het heel goed gesteld op ons verjaardagsfeestje je pa nonkel Nöel en tante Ria waren heel tevreden, jullie zijn veel over de lippen geweest hoor. Lies heeft Mathisje moeten thuis laten wegens een dubbele oorontsteking en maagdarmontsteking We hebben het boek van de thesis gezien prachtig van lay out de inhoud niet gelezen behalve begin en einde een beetje te moeilijk denk ik profiteer maar van jullie prachtige reis maar wees voorzichtig
  16. Lory:
    Fijn van jullie te lezen. Ben geen krak met de pc, doch tis wel heel leuk jullie avontuur zo te kunnen volgen. Stel het verder goe en tot het volgende hoofdstuk.
  17. Tine Colaert:
    2 februari 2010
    Echt fijn om jullie verslagje te lezen: dit vraagt om meer! Nu ik aangemeld ben bij deze weblog zal ik vader Jef op de hoogte kunnen houden van de laagtes (vlaktes, hoop ik in jullie geval)...

Geniet ervan, wij genieten mee!
  18. nonkelex:
    2 februari 2010
    Alloo alloo, ne kikker op ne vloo
    Dag neef en nicht kiekens (d'er is toch éne haan bij ?)
    Past maar goed op als ge fietst - want 't was deze morgen tegen 't vriezen aan en ik heb geballetdanst (VTT van balletdansen) :
    Eerst ne grand écart met één been over de Rupeldijk en 200 m verder afgerond met ne pirouette zodat ik met mijn veloke terug in de richting naar huis stond. Maar niks geforceerd, ook ni met die spreidstand, alles hangt er nog aan.
    'k Wens jullie een GOEDE REIS !!!
  19. Raeymaekers René:
    3 februari 2010
    We zullen jullie fratsen op de voet volgen!!! Niet te véééél pech op de weg en geniet er van !! Stef - proficiat met je doctoraat hé maateke ! opgepast voor de militairen daar !( die zijn daar baas zeker ? )

René en de rest van de nest !!
  20. Tante Cecile:
    3 februari 2010
    Proficiat ,eindelijk zijn jullie kunnen starten met jullie reeds lang verwachte reis ! Geniet er met volle teugen van al het mooi's dat Birma jullie te bieden heeft! Blij dat we op deze manier ietsjes met jullie mee kunnen reizen en ook wat van jullie avonturen kunnen mee pikken !
    Mathisje is vandaag in de kliniek opgenomen ,doodziek ,totaal uitgeput, blijkbaar een bacteriele infectie en longontsteking ! Hopelijkwordt hij vlug beter ! groetjes uit Poperinge