De zegen en wraak van Boedha

5 februari 2010 - Mandalay, Myanmar

Mingalaba !

Nee, nog steeds niet de fiets op… We doen het hier op zn Myanmarees, op t gemakske ;-) Nog een laatste dagje in Mandalay, morgen gaan we het ruigere werk aanvatten, met de fiets door het helse verkeer en stoffige wegen, eindelijk!

146_2049-550In Yangon brachten we nog een bezoek aan de Schwedagon Paya, ronduit indrukwekkend. Een kollos van 100m hoog, bedekt met gouden platen. Hoe hoger, hoe meer decadentie aan goud, diamanten ter grootte van een vuist, jade en robijnen. Een ongelooflijk schril contrast met de eenvoud (mogen we zeggen armoede ?) van de meeste Myanmarezen. Misschien was het zo indrukwekkend omdat het een van de eerste pagodes was die we bezochten; in en rond Yangon alleen al zijn er een paar 100, welliswaar niet van deze grootte. Onmogelijk om ze allemaal te bekijken, en eerlijk gezegd, op de duur heb je het wel gezien. Die paar dagen sightseeing in Yangon, zonder fiets, waren wel nodig om te acclimatiseren. Terwijl jullie daar waarschijnlijk nog zitten te bibberen, is de warmte hier redelijk (in de voormiddag) tot moeilijk te verdragen in de namiddag wanneer de thermometer boven de 30 graden piekt. Toch even melden dat het nu hier (nog net) het “koude” seizoen is, en sommige Myanmarezen zie je dan ook op straat met een lange broek, dikke vest en lekker warme muts over hun oren. Je krijgt het al ongemakkelijk als je ze zo ziet.

Ondertussen zijn we dus verkast naar Mandalay, een stuk noordelijker. We vreesden het ergte toen we zagen hoe onze fietsen onderaan het bagageruim van de bus werden gepropt, onder een pak andere dozen en bagage. Maar Boedha was ons uitermate gunstig gezind, en de fietsen kwamen er volledig intact uit, na een rit van zo’n 15 uur hobbelend en bobbelend door Myanmar. Het bekijks dat we kregen toen we onze fietsen monteerden bij aankomst was werkelijk hilarisch. Wat begon als een publiek van 5 man, groeide snel uit tot een meute van pakweg 30 nieuwsgierigen. Die eerste kilometers peddelen deden wel deugd eerlijk gezegd, al is het verkeer hier een gigantische mierenest. Vooral niet nadenken, ‘go with the flow’ en zeker niet remmen.

Maar hebben we niet genoeg offers gebracht aan de monikken in Yangon, hebben we een of andere beleefdheidsregel overtreden? Feit is dat in de afgelopen dagen Boedha ons minder goed gezind geweest is. Stef is zo’n 2 dagen plat blijven liggen, onderbroken door een occasionele spurt richting toilet. Waarschijnlijk een eerste voedselvergiftigingske, en het zal niet het laatste zijn. Leen is dan er dan maar alleen op uit getrokken in en rond Mandalay. Nog een pagoda of 6 bezocht, een stuk of 20 boedhabeelden en gouden pagodas bewonderd, een mens raakt er snel gewoon aan.

Ondertussen hebben we al een beeld gekregen (beperkt welliswaar) van het leven van Aung Modaal, wat zich voor 90% in en rond de straat afspeelt, met alle chaos vandien. Zij die op zoek zijn naar wat rust en “zen”, zijn hier (in de steden althans) aan het verkeerde adres. Maar van de gespannen sfeer waar we soms over horen in het westen is hier weinig te merken. De mensen beredderen zich elk op hun manier en hebben geleerd zich aan te passen aan de grillen van het regime, zo lijkt het toch op het eerste zicht. Electriciteit wordt bv. afgesneden gedurende de dag en opnieuw aangezet ‘s nachts. Heel amusant als je net een douche neemt en het licht gaat uit, om maar te zwijgen over toiletbezoek. :-) De meeste shops hebben hier dan ook een generator die staat te ratelen zodra het nodig is, vaak dus.

Op rustige momenten, vaak als er niet te veel volk id buurt is, krijg je soms wel wat te horen over hun weerzin tegen het regime; sommigen verlangen terug nr de koloniale tijd, sommigen nr het communisme van weleer. De overheid geeft geen bal om de mensen hier. Moeilijk te begrijpen en te verteren, bv. als je door de nieuwe hoofdstad (Nay Pyi Taw) passeert, pal in het midden vh land, een soort niemandsland vol kasten van huizen en grote moderne chinees aandoende overheidsgebouwen, grote ronde punten met veel verlichting… Ver weg van de realiteit. Op TV is het nieuws gevuld met enkel en alleen beelden vh leger en de generaals; internationaal nieuws bericht over voetbal in Schotland en nieuwe soorten bloemen in de plantentuin van Shangai (?!)

Morgen dus de fiets op, voor het eerste dagje nog rustig aan, richting Sagaing (zo’n 20 km), met wat stops en bezoekjes aan Amarapura en Inwa tussenin. Daarna gaat het richting Bagan, opnieuw (oude) temples gaan bekijken… Benieuwd wat het gaat geven, want buiten de hoofdwegen, zijn de wegen hier vooral heel stoffig en heel hobbelig, avontuur verzekerd!

Wij gaan nog een tempeltje bezoeken vandaag ;-) en een duikje in het locale Wezenbergzwembad proberen.

Thwa ba oun meh.

Steen & Lef

PS: voor fotos nog even geduld, het opladen lukt nog altijd niet...

1. Yves:
    5 februari 2010
    klinkt schoon allemaal! wel oppassen da ge gene diami krijgt want dat is nog een graad erger als diare ;-)
    trapt ze!
  2. Liene:
    Hey Stef en Leen,

wat betreft het weer (ik ben er net doorgefietst *zucht*): tis hier al iets warmer (lees gisteren 9°, vandaag 7°) maar dat gaat dus gepaard met de gewoonlijke bewolking en regenbuien...

Geniet nog van jullie avontuur en blijf die berichten posten; het wordt ten zeerste geapprecieerd!! :-)
    Hoop dat Stef zich snel beter voelt.

Groetjes!
  3. Sigrid:
    5 februari 2010
    heb hier nog een fotoke van zonsondergang in Bagan boven mijn bureau hangen maar dat helpt toch ni echt om het warmer te krijgen...hééél jaloers op de real stuff ;-)
    geniet ervan en veel beterschap voor Stef
  4. Ben:
    5 februari 2010
    joo stef en mevrouw stef,

Geniet ervan he. zo een avontuur in het buitenland vliegt voorbij.

succes Ben en Cim
  5. raf:
    6 februari 2010
    Klinkt allemaal al heel interessant en iets om jaloers op te zijn.

Hopelijk zijn er voldoende bushokjes waar de stef achter kan spurten als het hoognodig is :-)
  6. Lory:
    6 februari 2010
    hallo en stef met ons gaat alles goed ik ben een streng dieet begonnen voor een week tot en met donderdag zou wel 7kilo moeten afgevallen zijn ! ?.......morgen gaan we wandelen in nieuwpoort .dada groetjes papa en lory.
  7. Ignace en Bernice:
    Hallo Leen en Stef!

Jullie verhaal doet ons terugdenken aan onze heerlijke reis in Myanmar in 2005: pagodes en nog eens pagodes..., de romantische teakhouten brug van Mandalay..., de bedelmonniken, de beenroeiers op het zalige Innlemeer...allemaal zo romantisch en authentiek: geniet ervan met volle teugen want jullie zijn met de teletijdmachine 200 jaar terug in de tijd!...

groetjes uit St-Idesbald
  8. L.Teen & P.Nol:
    9 februari 2010
    Hallo kiekens Leen en Stef,
    Zalig om jullie avontuur te kunnen volgen, ondertussen is het wel al de 9de en jullie zullen ondertussen wel al opnieuw één en ander gezien hebben, misschien ook al enkele kilometers gefietst. Hopelijk is Stef zijn rommelbuikje genezen.
    Bea is vrijdag thuis gekomen van een weekje Berlijn met de school, het was daar nog veeeeeeel kouder dan bij ons, en er lag nog veeeeeeeeeeeeeel sneeuw (bewijzen de foto's die we te zien kregen). Kunnen jullie je niet inbeelden zeker?
    Geniet ervan. We kijken uit naar jullie volgende verslag en hopen op enkele foto's met veel zon.
    Voorzichtig zijn hee! Knuffel van L.Teen en P.Nol en de monsters
  9. vader Jef:
    10 februari 2010
    Ik ben blij jullie avonturen te lezen! Hopelijk gaat het beter met Stefs gezondheid. Valt het een beetje mee op de fiets? De wegen zullen in ieder geval niet dichtgesneeuwd zijn zoals hier deze morgen (historische sneeuwfile van 990 km)... Vrijdag ga ik met de Westhoekvrienden naar het chocolademuseum in Brugge. Verder zitten er voorlopig geen uitstapjes meer in, maar dat kan natuurlijk vlug veranderen... Stel het goed!
  10. Bulcke Christiane:
    10 februari 2010
    Leuke site !
    Geniet van jullie reis !
    Mijn kozijn ( vader Jef) gaf het adres door. Het is spannend...
  11. Jan en Anita:
    11 februari 2010
    Hey Stef en Leen
    Net terug van de Kaap Verdische: ook heel warm maar niks gedaan daar ! Geniet van elke minuut,dit zijn ervaringen die je nooit meer meemaakt achteraf !
    Nieuwsgierig naar je volgend verhaal !
    Liefs, Jan en Anita
  12. Geert:
    15 februari 2010
    Hoi Gert en Leen

Mag ik jullie specificaties van jullie fietsen?
    En hoe zij de condities trotseren? :)
    Mankementjes die jullie tegenkomen.
    Het is voor een idee te hebben wat voor trekkerfiets ik later moet kopen en uiteraard interesse in fietsen :)

Namaste en veel fietsplezier!

Geert
  13. leen:
    17 februari 2010
    hallo Geert,

Wij hebben elk een andere fiets, Stef heeft een Main d`Or (maar wordt helaas niet meer verkocht), ikzelf heb een Da Silva (Duits merk). Wij zijn allebei heel content van onze fiets, want in Myanmar moeten ze alvast tegen een stootje kunnen, de conditie van de wegen is hier niet zo goed, vaak moet je de weg zoeken tussen de putten ;-)
    Voor meer info: liever per mail (zelfde mailadres als titel van deze blog, at gmail.com)

Leen en Stef